Rockendrolowcy teatru w BCK
2009-01-13 12:13:08 | KatowiceKolejna odsłona młodego polskiego offu – dwa zespoły, dwa kompletnie różne spojrzenia na świat. Dystans, autoironia z jednej strony i kompletne zaangażowanie z drugiej. Cechy wspólne? Bezkompromisowość, brak obojętności, poszukiwanie. Odwaga, by mówić o tym co ważne, co dzieje się wokół, by nie przemilczać niewygodnych obserwacji i zdarzeń. Jaka jest dzisiejsza Polska widziana oczami zbuntowanego trzydziestolatka-anarchisty? Buraki, wóda, garść nadużywanych raz po raz narodowych symboli, którymi okrasza się rozmaite przemowy i polityczne batalie? Jaka jest dzisiejsza szkoła? Co dzieje się za jej murami, jak powstrzymać falę przemocy?
Kolejne HartOFFanie Teatrem - kolejne ważne sprawy. Szukamy gorących tematów, nowych środków wypowiedzi, ciekawych ludzi. W myśl zasady, że dobry teatr mówi często o tym, o czym inni boją się nawet myśleć.
„MC Gyver, Paluchosky & end", Robert Paluchosky (Teatr Realistyczny)
Gorzka, prześmiewcza i do bólu szczera wypowiedź na temat polskości, codziennych kompromisów, indywidualnego buntu i jego sensu. Mieszając konwencje, sięgając to po hip-hop, to po rekwizyty - ikony głęboko zakorzenione w polskiej tradycji, jak chociażby czapka Stańczyka, Robek Paluchowski bezkompromisowo przypomina nam o słabościach i brudach, których na co dzień wolimy nie zauważać.
Jedna z recenzentek po obejrzeniu spektaklu napisała „Jeśli przyjąć, że teatr jest po to, żeby zadawać niewygodne pytania – a chcę w to wierzyć – to Paluchowski robi to bezbłędnie.”
„Głosy”, Teatr Krzyk z Maszewa
Teatr Krzyk to grupa młodych ludzi zafascynowanych teatrem. Założycielem i twórcą wszystkich spektakli zespołu jest Marek Kościółek, aktor goleniowskiego Teatru Brama, absolwent Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Krzyk porusza tematy współczesne, społeczne. Spektakle zespołu to manifesty, pytania, w pełni autorskie wypowiedzi. Spektakl „Głosy” inspirowany jest wydarzeniami, jakie miały miejsce w toruńskim technikum w 2004 roku, kiedy to lekcja angielskiego zamieniła się w psychiczne i fizyczne znęcanie się uczniów nad nauczycielem.