Kampania "Kiedy 1+1=3" odwiedziła Katowice
2010-06-08 12:41:58 | KatowiceW niedzielę (6.06) w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa odbyła się akcja edukacyjna. Mieszkańcy Katowic oraz turyści, którzy przybyli przed Galerię Handlową Silesia City Center, mogli skorzystać m.in. z bezpłatnych porad ginekologa i doradcy rodzinnego. Młodzież otrzymała atrakcyjne gadżety za wiedzę w zakresie antykoncepcji, a na najmłodszych czekał animator z konkursami związanymi z tematyką rodziny.
Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” po raz pierwszy zawitała do Katowic. Jest ona odpowiedzią na potrzeby społeczne - aż 51% młodych Polaków uważa, że edukacja nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych, którą młodzież otrzymuje w szkole jest niedostateczna.
Z badania CBOS przeprowadzonego w ramach III edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” wynika, iż również dziadkowie – rodzice młodocianych rodziców skrytykowali stan wiedzy przekazywanej w szkole. Według nich zajęcia nie są prowadzone przez odpowiednio przygotowaną kadrę, za mało mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach rozpoczęcia współżycia seksualnego.
Podczas akcji w namiocie kampanii można było skorzystać z porad ekspertów: ginekologa – lek. med. Małgorzaty Nycz-Reski, edukatora seksualnego i doradcy rodzinnego – Piotra Kalbarczyka z Towarzystwa Rozwoju Rodziny, które objęło patronat honorowy nad kampanią. Odwiedzający Galerię Handlową Silesia City Center mogli otrzymać broszury edukacyjne „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz wziąć udział w quizach edukacyjnych z nagrodami. Parom, które świadomie planują rodzinę porad udzielała położna Magdalena Jagieła z katowickiej Szkoły Rodzenia „Świadomi i Aktywni”. Najmłodsi goście kampanii licznie uczestniczyli w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatora. 92% uczestników, którzy wypełnili ankietę podczas akcji w Katowicach potwierdziło potrzebę organizowania tego typu inicjatyw.
Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach porzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to kolejne przeprowadzone na potrzeby kampanii badania CBOS .
„Wczesne rodzicielstwo jest skutkiem słabej edukacji seksualnej w szkołach, ale także braku rozmów w domu z rodzicami na tematy związane z dojrzewaniem, inicjacją seksualną, ale przede wszystkim rozmów o odpowiedzialności czy szacunku, jakie się wiążą z rozpoczęciem życia seksualnego” – mówi Piotr Kalbarczyk, edukator seksualny z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Według wyników badania CBOS* 73,2% młodych ludzi podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny.
Kolejne akcje edukacyjne w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, celowo uwzględniającego w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, zaplanowano w: Kielcach (13.06) i Rzeszowie (20.06). Akcja inaugurująca kampanię odbyła się w Zielonej Górze na Placu Bohaterów, potem odwiedziliśmy Kraków.
Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
ip