Opis
Wystawa „BEFORE THE ORGY” to pierwsza obszerna prezentacja obrazów olejnych Poli Dwurnik w Polsce. Zostaną na niej pokazane prace w większości przywiezione z berlińskiej pracowni malarki oraz kilku prywatnych kolekcji, m.in. płótna, które znalazły się w słynnej już, autorskiej ksiażce artystki „Girl on Canvas. Dziewczyna na płótnie”, wybór prac z serii „Ogród Apolonii”, nowe, oniryczne obrazy narracyjne, a także kilka niespodzianek. Tytuł wystawy został zaczerpnięty z obrazu Dwurnik, na którym tłum barwnych postaci kłębi się gdzieś na tyłach pokrytego kurzem i cekinami berlińskiego kabaretu. Są tu m.in. ubrany w smoking Andrzej Zaucha, całujący się Diana i Akteon, dragqueen trzymająca akwarium ze złotą rybką, Lenin w rzeźbionej ramie, są malutkie, szare postaci próbujące zerwać ubranie z odwróconej tyłem dziewczyny. Niektóre z nich z przerażeniem łapią się za głowę, inne patrzą na nas przez lornetki.
Pośrodku nieprzebrana za nikogo siedzi sama artystka i z powagą spisuje uczestników orgii ogromnym długopisem. Każda z prac na wystawie jest takim momentem „przed”. Za chwilę rozpoczną się bachanalia, a Królowa Małp odda się bezstydnym obrzędom; Wielki Lis o trzech ogonach skoczy w przepaść za antylopą, wściekłe psy rozedrą suknię panny młodej, ogromne papugi zaduszą swoje ofiary, a Apolonia-Alcyna wyjdzie z pałacu do zwierząt-kochanków zamkniętych w zaczarowanym ogrodzie. Gdy domagająca się tego natura przejmie władzę, nastąpi oczyszczenie, kulminacja rozładuje napięcie, a rytuał zostanie spełniony. Ale tytułowa „orgia” może być także inicjacją, początkiem nowego doświadczenia, wejściem w obszar nieznanego. Dwurnik kieruje uwagę odbiorcy ku określonej przestrzeni jego umysłu i otwiera go na gęste od farby i pożądania obrazy, każąc mu jednocześnie zajrzeć do zakamarków własnej podświadomości i zmierzyć się z ukrytymi tam pragnieniami i lękami.