Dzieje się - Sztuka

Nadchodzi Figurama 2016 - przegląd rysunku studenckiego

2016-02-15 13:38:08 | Katowice

Figurama jest wydarzeniem artystycznym istniejącym od 2000 roku, zainicjowanym przez środowisko czeskich artystów-pedagogów Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Jest przeglądem figuratywnego rysunku studenckiego powstałego w pracowniach uczelni artystycznych.

Prezentacja ma charakter płynny, tzn. z każdą nową edycją wpisują się w projekt kolejne kraje i szkoły tworząc międzynarodową konfrontację tej dyscypliny artystycznej, różnie traktowanej na swych terytoriach.

Każdy kolejny rok kalendarzowy to oddzielny zestaw prac szkół uczestniczących w przeglądzie. W rocznym cyklu Figuramy odbywa się zawsze kilka wystaw przygotowywanych przez uczelnie partycypujące w projekcie, a dokumentem towarzyszącym co roku nowej edycji jest obszerny katalog z reprodukcjami prac wszystkich uczestników i szkół z danego roku. Równolegle organizowane są warsztaty rysunkowe, sympozja i prezentacje multimedialne środowisk twórczych.

Od pierwszej edycji w przeglądzie brały udział wyższe szkoły artystyczne z Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Hiszpanii, Japonii, Słowenii, Węgier, USA oraz z Polski: ASP w Katowicach /od 2006 r./, AE z Poznania, wrocławska i warszawska ASP.

Figurama 2016 jest kolejną edycją przeglądu, rozpoczynająca nowy cykl wystawą organizowaną przez katowicką Akademię Sztuk Pięknych w Galerii Rondo Sztuki i w Galerii ASP      w nowym budynku Wydziału Malarstwa.

Istotą przeglądu jest wykazanie bądź podkreślenie nadrzędnej roli rysunku w procesie edukacji artystycznej, znaczenia rysunku figuratywnego w programach uczelni, jak i akceptacji dyscypliny w rozmaitych specjalizacjach twórczych. Z punktu widzenia dydaktyki doświadczenie to jest doskonałym materiałem porównawczym, sytuującym pozycję rysunku w programach artystycznych i statusach szkół artystycznych w międzynarodowej konfrontacji.

Podstawową hipotezą prezentacji jest udowadnianie nadrzędności rysunku w przestrzeni dyscyplin poprzez punktowanie jego cech rudymentarnych, konstrukcyjnych i formalnych w budowaniu dzieła, zasad fundamentalnych tworzących każdą jakość artystyczną i każde jej poszczególne sensy. W dzisiejszym postmodernistycznym pejzażu, w którym rysunek zbyt często zastępowany jest działaniami alternatywnymi, wystawa przypomina nam o funkcji rysunku jako warunku doświadczenia twórczego.

Rysunek figuratywny /w domyśle - studyjny/ będący przedmiotem zagadnienia zwraca się ku podstawie recepcji twórczej. Stoi na początku drogi artystycznego odkrywania. Od jego nadawcy wymaga samodyscypliny i pokory będąc "naocznie" sprawdzalnym wobec swego pierwowzoru. Definiowanie poprzez naturę daje możliwość bezpośredniej konfrontacji z "żywym" doświadczeniem.

Zawieszony pomiędzy dyktatem standardu i klasycznego schematu a hermetycznością i wyłącznością własnego języka /własnego, lecz wyzwolonego/ stoi przed dylematem wyboru, będącym początkiem doświadczenia przemiany. Świadomy, bądź podświadomy, wybór drogi własnej - niezależnie od końcowych rezultatów - jest twórczą zdobyczą sumującą się na własny idiolekt artystyczny.

Przegląd rysunku ukazuje potencjał drzemiący w medium i jego nieograniczone możliwości przekształceń. Międzynarodowa obsada daje możliwość porównań i badań jakości kształcenia w odmiennych programach szkół pochodzących z różnych ośrodków i przestrzeni kulturowych. Potwierdza tezę, że rysunek jest międzynarodowym językiem i środkiem komunikacji pozawerbalnej. Broni się swą pojedynczością wobec wpływów z zewnątrz, sugestii otoczenia czy siły tradycji kulturowej.

Stwarza podstawowe pytania o miejsce i jakość rysunku w labiryncie twórczych specyfikacji. Na ile dyscyplina ta opiera się założeniom zawężonej specjalizacji, w której się znalazła i czy powinna rozwijać się niezależnie od niej budując światopogląd i świadomość twórczą jego autora czy być, po prostu, na jej usługach.

Każda prezentacja takie wątpliwości wzbudza, stając się wskazówką zmian w systemach nauczania bądź potwierdzeniem przyjętych tez. Jest pytaniem - jak i cała sztuka - o kierunek i sposób dochodzenia do własnej niezależności i własnych prawd.  

FIGURAMA 2016

od 4 do 31 marca 2016
Rondo Sztuki

Wernisaż:
4 marca, godz. 18:00 w Galerii Rondo Sztuki (Rondo im. gen. J. Ziętka 1, Katowice)
4 marca, godz. 20:00 w Galerii Wertykalnej ( nowy budynek ASP, ul. Raciborska 50, Katowice)  - wystawa towarzysząca


ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: figurama 2016, galeria rondo sztuki, festiwal rysunku, galeria wertykalna, galeria katowice
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Zdzisław Beksiński obraz
Zdzisław Beksiński o swojej twórczości. Cytaty z artysty w rocznicę urodzin i śmierci

Chciałbym, żeby moje obrazy i rysunki "przetrwały". Oczywiście jest to pragnienie absurdalne - mówił artysta.

Narodziny Wenus, Sandro Botticelli
"Narodziny Wenus" - co ukryto w obrazie bogini miłości?

Sandro Botticelli umiejętnie zestawił ze sobą statyczną pozę Wenus i dynamiczne gesty pozostałych postaci.

Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.