Sztuka
Andrzej Kasprzak. Człowiek w morzu ekspresji

Andrzej Kasprzak. Człowiek w morzu ekspresji

  • 2018-09-06, do 2018-11-06
  • Dział Grafiki im. Pawła Stellera Muzeum Historii Katowic, ul. Kościuszki 47, Katowice

Opis

Wystawa – przygotowana z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej Andrzeja Kasprzaka – grafika, malarza, rzeźbiarza i poety (w 1988 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie Wydział Grafiki w Katowicach, zdobywając dyplom z Medalem Rektora w pracowni grafiki komputerowej prof. Stanisława Kluski).

Tematyka podejmowana przez artystę niezmiennie akcentuje humanistyczną konwersację postaci; zrazu w grupach, a następnie pomiędzy parami bohaterów, skąpanych swoista „amor color” i naznaczonych estetyką cytatu. Początkowo autor wprowadza kompozycyjną, perspektywiczną trójwymiarowość, natomiast w późniejszych dziełach prym wiodą przenikające się płaskie plany. Portret, podkreślanie dyskursu figur, napisy, struktura planów i mieszane techniki (akwarela, tusz, gwasz, pastele, collage i inne) tematycznie spajają obrazy z grafikami Kasprzaka. Artysta „rzuca” na papier: słowo, matrycę i farbę – dzięki nim powstają poetyckie grafiki, obrazy i wiersze. Poprzez stosowanie jednego materiału i integrowanie technik wypracował spójną ikonografię wędrującą po kilku dziedzinach jego aktywności twórczej.

Grafiki, obrazy, rysunki-unikaty Kasprzaka cechuje nawarstwiająca się kompozycja. Są konsekwentne w potrzebie użycia różnych technik plastycznych, sposobów budowy narracji, nieprzypadkowej kompozycji i środków wyrazu. Artysta mistrzowsko i z ogromną plastyczną intuicją miesza kolaż, rysunek, malarstwo gwaszem czy akrylem z użyciem różnych technik graficznych (np. akwaforta, linoryt) w obrębie jednego dzieła. Do tego zawsze występują „porządkujące” kompozycje nerwowe grube linie lub delikatne kreski i powtórzenia formy. Krzyczące ekspresją kontrapunkty koloru, wydzielone obce przestrzenie w kompozycji, cytaty i aneksy tematyczne. To wszystko to najbardziej rozpoznawalne elementy warsztatu Artysty.

Artysta już od 3 dziesięcioleci samotnie i konsekwentnie żegluje przez pełne stylistycznych pokus morze sztuki. Zawsze poszukuje własnych dróg, własnych sposobów plastycznego wyrazu – możliwości wyrażenia swoich przemyśleń i emocji.

Patrząc przez pryzmat stylu grafik, obrazów i rysunków, postrzegamy Go jako współczesnego ekspresjonistę. Jego ekspresjonizm nie jest jednak rodzajem brutalnej ekspresji, ale bardziej poetycko-filozoficzną wersją. To jego osobisty, intymny, w pełni rozpoznawalny język narracji do „Drugiego Człowieka”. Artysta swoje obserwacje świata i przemyślenia miesza i filtruje w swojej „Duszy” w celu uzyskania właściwego  tylko sobie (stroniącego od banału i przegadania) świata ludzkich uczuć.

Sztuka Kasprzaka jest osobista, emocjonalna, figuratywna, narracyjna, często autobiograficzna. Bazuje na bazie szeroko rozumianej ikonografii ludzkiego ciała. Transponuje zniekształcenie i brzydotę jako elementy piękna. Operuje metaforą i symbolem, kontrastem i powtórzeniem. Jest w niej uniwersalna i łatwa do odczytania (w mniemaniu i usilnych staraniach artysty) prawda o „Drugim Człowieku”. Kreowane narracje w grafikach, obrazach i rysunkach używają ludzkich uczuć i emocji jako motywu i „materiału” do dalszej plastycznej „obróbki”. Celem jest uzyskanie własnej prawdy, narysowanie własnego, „lepszego” obrazu świata.

Kasprzak często filozofuje, stara się podstawowe prawdy i ogólnie znane wartości  zuniwersalizować – przedstawiona opowieść może wydarzyć się tu i teraz albo tam i kiedyś, sugeruje odbiorcy: sam dopowiedz resztę tej historii, znajdź swoją cząstkę życia, przypomnij sobie swoje uczucia. Sztuka tego Artysty w zauważalny sposób daje odczuć odbiorcy pewien rodzaj misyjności, tzn. potrzebę kroczenia o krok przed „Drugim Człowiekiem” i funkcjonowania jako „ludzki sejsmograf”. Wychwytywania i ilustrowania zmieniających się potrzeb, marzeń, tęsknot czy też lęków, skrzywień lub zagrożeń.

Grafiki, obrazy, rysunki-unikaty Kasprzaka cechuje nawarstwiająca się kompozycja. Są konsekwentne w potrzebie użycia różnych technik plastycznych, sposobów budowy narracji, nieprzypadkowej kompozycji i środków wyrazu. Artysta mistrzowsko i z ogromną plastyczną intuicją miesza kolaż, rysunek, malarstwo gwaszem czy akrylem z użyciem różnych technik graficznych (np. akwaforta, linoryt) w obrębie jednego dzieła. Do tego zawsze występują „porządkujące” kompozycje nerwowe grube linie lub delikatne kreski i powtórzenia formy. Krzyczące ekspresją kontrapunkty koloru, wydzielone obce przestrzenie w kompozycji, cytaty i aneksy tematyczne. To wszystko to najbardziej rozpoznawalne elementy warsztatu Artysty. Sztuka Andrzeja Kasprzaka nie funkcjonuje na zasadzie: ładne albo brzydkie. Nie można jednak przejść obok niej obojętnie.

 

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.