Konferencje - Z życia Uczelni

E-learning – efektywne nauczanie

2012-02-15 09:22:32 | Katowice

Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach WSP TWP w Warszawie był 20 stycznia organizatorem seminarium poświęconego nowoczesnym metodom nauczania, przede wszystkim e-learningowi. Jak wynika z prowadzonych badań coraz więcej firm, instytucji i szkół wyższych decyduje się na wdrożenie tej metody nauczania.

E-learning to, najprościej mówiąc, zdalna nauka przez Internet, bez regularnych spotkań z lektorem, czy wykładowcą. W czasach gdy liczy się każda minuta, możliwość nauki w domu, bez konieczności dojeżdżania do siedziby szkoły, czy firmy organizującej szkolenie jest bardzo pożądana. Jednocześnie e-learning zapewnia możliwość dokładnego sprofilowania programu nauczania pod kątem potrzeb każdego uczestnika.

W 2011 roku CrossKnowledge, IPSOS Loyalty i FeFaur – organizacje e-learningowe i badawcze przeprowadziły badania zebrane w Pierwszy Barometr E-Learningu. Jak się okazuje w Europie spośród przebadanych organizacji 52% korzysta z e-learningu od ponad 3 lat. Pod tym względem przodują kraje Beneluksu, w których aż 64% firm tak postępuje. Z drugiej strony wykresu znajdują się Włochy, gdzie tylko 36% organizacji wprowadziło e-learning przed 2008 rokiem.

Warto zwrócić uwagę, że w 2010 roku w 30% europejskich firm i instytucji ponad połowa pracowników przeszła przynajmniej jedno szkolenie na odległość. Jednakże najczęściej (37% firm) było to poniżej 10% zatrudnionych w danym przedsiębiorstwie, a tylko w 9% organizacji taki kurs przeszła cała kadra.  Jednak, firmy pytane o plany na przyszłość i poziom jaki chciałyby osiągnąć w 2012 roku, prawie zawsze wskazywały na wzrost udziału e-learningu w ich rozwoju. 26% chce przeszkolić przynajmniej 10% kadry, a 19% nawet połowę. Aż 14% firm stawia sobie ambitny cel, aby szkolenie e-learningowe przeszli przynajmniej raz wszyscy pracownicy.

W 20% przypadków ponad 20% całego czasu poświęconego na szkolenia pracowników zajęły te e-learningowe. W 43% firm było to znacznie mniej – poniżej 5% czasu. Jedynie 30% firm poświęca na e-learning powyżej 30% swojego czasu szkoleniowego. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii budżetu przeznaczanego na e-szkolenia. 69% organizacji nie przeznacza na nie nawet 10% budżetu, a tylko 8% powyżej 30% całej sumy przewidzianej na rozwój.

Na jakie korzyści i dalsze cele  szkoleń e-learningowych zwracały uwagę przebadane organizacje? Dla 45% z nich ważne jest optymalizowanie kosztów. Tyle samo zwraca uwagę przede wszystkim na oszczędności czasowe wynikające z braku dojazdów. 42% stwierdza, że są to szkolenia idealnie dopasowane do potrzeb i danego czasu. 37% widzi w tym potencjał, aby przeszkolić więcej pracowników, a dla 29% istotne jest ograniczenie czasu przeznaczonego na szkolenie pracowników.

Jeśli mowa o kwestii szkoleń dostosowanych do potrzeb, aż 67% wszystkich odbywanych kursów jest przygotowanych specjalnie pod kątem danej firmy, czy pracowników. W 40% szkolenia dotyczą bezpieczeństwa pracy i kwestii zdrowotnych. Tyle samo jest o tematyce informatycznej. Co ciekawe, około 37% to tematy związane z zarządzaniem. 31% – nauką języków obcych. I tylko 26% – sprzedażą.

Jednakże e-learning ma także wymiar akademicki. W  trakcie wspomnianego na wstępie seminarium omówiono takie kwestie, jak: nowoczesne narzędzia internetowe i ich zastosowanie w komunikacji uczelni, metodologia Blended Learning w nauczaniu języków obcych, czy przyszłość edukacji w obliczu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Seminarium było zorganizowane przez  katowicką filię Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, szkołę językową Skrivanek e-Solutions i Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego.

Spotkanie zostało zorganizowane w dużej mierze ze względu na rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2007 roku, zgodnie z którym od tego momentu możliwe jest kształcenie na odległość. Organizatorzy, kilka lat po pierwszej decyzji w tej sprawie, chcieli pokazać jak rozwija się taka metoda nauczania i jak wygląda obecnie rynek e-learningu.

Doktorant Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Sebastian Koczy, zwrócił uwagę, że świat rzeczywisty coraz bardziej przenika się z wirtualnym. Internet towarzyszy nam na każdym kroku, już nie tylko przez laptopa, ale także przez telefon komórkowy. Wykładowcy też zaczynają wykorzystywać nowoczesne technologie do nauczania, posługują się robotami, czy interaktywnymi tablicami. Świat się rozwija, a wraz z nim edukacja.

Na szczególny rodzaj nauczania, jakim jest blended learning zwróciła uwagę Anna Szaniawska z firmy Skrivanek. Blended learning to połączenie nauki tradycyjnej w formie spotkań z lektorem, z nauką on-line z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i wsparcia tutora. Dzięki tym dwóm drogom nauczania student ma ciągły kontakt z materiałem, a system zdobywania wiedzy jest maksymalnie zintegrowany pod kątem jego potrzeb.

Doktor Michał Kaczmarczyk z Wyższej Szkoły Humanitas skupił się na aspekcie komunikacji i PR w nowym, szczególnym środowisku WEB 2.0. Jak się okazuje uczelnie wyższe coraz częściej idą z duchem czasu. Najlepszym przykładem jest Uniwersytet Warszawski, który już w 2007 roku posiadał swoje konta w mediach społecznościowych.

Według badań WSH, na ponad 100 uczelni wyższych, 68% stale wykorzystuje narzędzia WEB 2.0 (blogi, fora dyskusyjne, wirtualne panele, konta w mediach społecznościowych), 53% korzysta z choć jednego takiego narzędzia, z czego najczęściej były to konta na Facebooku (56%), fora internetowe (41%), mikroblogi (21%). Co ciekawe na stronach ponad 15 uczelni w Polsce można poczytać blogi prowadzone przez jej władze.

Przeprowadzone badania i seminarium pokazały, że coraz częściej w nauczaniu i komunikacji dużą rolę odgrywają nowoczesne e-metody, które pozwalają oszczędzić czas, a jednocześnie zwiększyć efektywność prowadzonych działań.

ip

Słowa kluczowe: e-learning nauka w domu e-studia nauka przez internet
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Inspiring Solutions
Inspiring Solutions, czyli o zastosowaniu IT w biznesie

Wydarzenie organizowane jest przez studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Studencki Festiwal Informatyczny
Nadchodzi 19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego

SFI w Krakowie już w dniach 4-6 Kwietnia 2024!

Polecamy
Tydzień Programisty
Czwarta edycja Tygodnia Programisty odbędzie się już we wrześniu!

Zobacz, co wydarzy się podczas trzeciej edycji Tygodnia Programisty.

Polecamy
Ostatnio dodane
Inspiring Solutions
Inspiring Solutions, czyli o zastosowaniu IT w biznesie

Wydarzenie organizowane jest przez studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Popularne
Zobacz, jak złoÅźyć podanie i zrezygnować ze studiÃłw!
Jak zrezygnować ze studiów? - Wzór podania i skreślenie z listy studentów

Zobacz, jak złożyć podanie i zrezygnować ze studiów!

Wzór umowy najmu
Wzór umowy najmu

Zobacz wzór umowy najmu! Wystarczy uzupełnić dane i gotowe!

Oto 28 najlepszych kierunków studiów w Polsce!
Oto 28 najlepszych kierunków studiów w Polsce!

Najlepsze kierunki studiów realizowane na uczelniach w całej Polsce zostały wyłonione do specjalnego dofinansowania z nowej dotacji projakościowej.