Zmień miasto
Rozrywka Logowanie / Rejestracja
Znajdujesz się w lokalnym wydaniu.

Tydzień Filmu Rumuńskiego

Kiedy2021-02-15
Do kiedy2021-02-21
Za ile15zł za seans
Gdziehttps://mojeekino.pl/
Tydzień Filmu Rumuńskiego

Rumunia to paradoksalny kraj z zaskakującymi ludźmi. Taki przynajmniej obraz wyłania się z nagradzanych od dekady na całym świecie filmów rumuńskich.
Niech nikogo zatem nie dziwie fakt, że właśnie tam, choć bez żadnego oficjalnie spisanego manifestu, pojawiła się Rumuńska Nowa Fala, która może być dowodem wielkiej kreatywności i determinacji twórców, pragnieniem wzniecenia buntu i zmiany rzeczy.
Wszystkich, którzy cenią ironię i czarny humor oraz nie boją się trudnych tematów podane w jakby amatorskiej estetyce zapraszamy na Tydzień Filmu Rumuńskiego.


Od 15 do 21 lutego na MOJEeKINO będzie można zobaczyć:


Klarownie przedstawioną choć cierpką diagnozę społeczeństwa, które z wrogości uczyniło swoją codzienność w nonsensownie zatytułowanym i szalenie wciągającym Sieranevada

Opis: Po co spotyka się każda rodzina? Z miłości? Z obowiązku? Żeby sobie wygarnąć? „Sieranevada”, najnowszy film w reżyserii Cristiego Puiu, to pełen czarnego humoru komediodramat o rodzinnej uroczystości z nieoczekiwanym finałem. To przenikliwa wiwisekcja relacji między bliskimi oraz refleksja nad codziennymi kłamstwami i niedopowiedzeniami, tworzącymi fundament każdej rodziny. Bukareszt. W sobotnie przedpołudnie 40-letni lekarz wraz z żoną udaje się na rodzinną uroczystość ku pamięci zmarłego 40 dni wcześniej ojca. Gdy krewni czekają na spóźniającego się kapłana, na światło dzienne wychodzą sekrety i zadawnione urazy, a temperaturę spotkania dodatkowo podnosi bieżąca polityka. Wkrótce rodzinny zjazd przeradza się w regularną wojnę domową. Cristi Puiu, obok Cristiana Mungiu, jest jednym z ojców rumuńskiej Nowej Fali. W 2005 roku jego „Śmierć pana Lazarescu” zdobyła główną nagrodę w canneńskiej sekcji Un Certain Regard. „Sieranevada” miała swoja światową premierę w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes, została też rumuńskim kandydatem do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.


    
Skarb - Emocjonalna powściągliwość, inteligencja kulturowa i humor reżysera sprawiają, że film trzyma widza na uwięzi przez cały czas jego trwania.

Opis: Czarna komedia, osobliwy przykład filmu przygodowego zrealizowanego w naturalistycznej estetyce nowego kina rumuńskiego. 33-letni Costi wiedzie z rodziną skromne, spokojne życie w mieście. Wieczorami czyta synkowi bajki na dobranoc. Ich ulubioną opowieścią jest historia Robin Hooda – chłopiec często wyobraża sobie ojca jako bohatera, który staje w obronie słabszych. Costi nie przeczuwa, że niebawem znajdzie się w sytuacji rodem z kart dziecięcej książki. Niespodziewanie odwiedza go sąsiad, prosi o pożyczenie niemałych pieniędzy. Gdy okazuje się to niemożliwe, gość opowiada historię skarbu zakopanego w ogrodzie koło wiejskiego domu jego dziadków. Mężczyzna decyduje się pomóc w poszukiwaniach domniemanej fortuny z nadzieją uczestniczenia w jej podziale. Skarb sprawia wrażenie dokumentu, jest nakręcony w charakterystycznym stylu współczesnych rumuńskich reżyserów, którzy do perfekcji opanowali umiejętność opowiadania fascynujących historii za pomocą prostej formy. Na tym tle prezentuje się lekko i dowcipnie, celnie i bez znieczulenia punktując ludzkie ułomności.


Egzamin - Inteligentna, elegancka, moralnie niejednoznaczna i szczerze mówiąc błyskotliwa opowieść o korupcji i pytaniu, czy można ją kiedykolwiek usprawiedliwić. Mungiu pozwala nam zrozumieć, dlaczego jego ojczyzna walczy o uwolnienie się od ciężaru dyktatury, która rujnowała ją i zdradzała jej obywateli przez tak wiele lat.
Opis: Romeo Aldea żyje od lat w małżeństwie, w którym nie ma miłości. Z uwagi na dobro dziecka odsuwa od siebie decyzję o rozwodzie, jednocześnie utrzymując potajemne kontakty z kochanką. Najważniejsze jest dla niego szczęście dorastającej córki, dla której zrobiłby wszystko. Próbuje stworzyć jej jak najlepsze warunki do startu w dorosłe życie i marzy o tym, by celująco zdała maturę, a potem wyjechała na studia do Wielkiej Brytanii. Jednak w obliczu dramatycznego zdarzenia bezgraniczna miłość i dobre chęci okażą się niewystarczające. Kłamstwa, hipokryzja i konieczność kompromisów uruchamiają lawinę wydarzeń, które wystawią mężczyznę i jego bliskich na próbę. „Egzamin” to nagrodzony za najlepszą reżyserię w Cannes najnowszy film laureata Złotej Palmy za „4 miesiące, 3 tygodnie, 2 dni”. Przenikliwy obraz współczesnego człowieka rozdartego między wyznawanymi wartościami, a coraz dalej idącymi kompromisami.


Ana, mon amour - Film, który potrafi oszołomić, zarówno w najlepszym, jak i (czasami) w najgorszym tego słowa znaczeniu.
Opis: Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem na ostatnim festiwalu Berlinale „Ana, mon amour” to kolejny wybitny dramat psychologiczny Cãlina Petera Netzera, jednego z najciekawszych reżyserów rumuńskiej nowej fali, zdobywcy Złotego Niedźwiedzia za "Pozycję dziecka".
Ana (Diana Cavallioti) i Toma (Mircea Postelnicu) poznają się na studiach z literatury i błyskawicznie w sobie zakochują. Poważnym testem dla ich związku będą jednak zaburzenia psychiczne dziewczyny.
Czy para poradzi sobie z traumatycznym doświadczeniem? Czy młodzieńcze zauroczenie przetrwa próbę czasu? Odpowiedzi, jak zwykle u Netzera, będą zaskakujące i niejednoznaczne...



Nie obchodzi mnie, czy przejedziemy do historii jako barbarzyńcy - To wielowarstwowe, mistrzowskie dzieło, które udowadnia, że artystyczne medium ma ogromną wagę, a to, co widzowie do niego wnoszą, decyduje o tym, jak wiele z niego wyniosą.
Opis: Nagrodzona Kryształowym Globem na 53. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, prowokacyjna tragikomedia na bardzo niewygodny temat antysemityzmu w reżyserii jednego z najzdolniejszych rumuńskich twórców młodego pokolenia, Radu Jude.
 „Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy”. Te słowa, wypowiedziane przez marszałka Iona Antonescu w rumuńskiej Radzie Ministrów latem 1941 r., rozpoczęły "akcje samooczyszczające” przeprowadzane razem z Niemcami na obszarze Besarabii i Transnistrii.
 
Fabuła koncentruje się wokół młodej reżyserki teatralnej Mariany Marin, która próbuje przeprowadzić rekonstrukcję zdobycia Odessy w 1941 r. przez rumuńską armię, gdy po zajęciu miasta wybuchła ogromna bomba  (odpalona radiowo przez NKWD), a efektem stała się hekatomba ludności żydowskiej.
Ambitna i dociekliwa twórczyni spotyka się jednak z ostracyzmem ze strony własnych aktorów, a także z naciskami ze strony lokalnego urzędnika Movili.





Chcesz kupić nasze zdjęcia?
ZOBACZ OFERTĘ
Copyright © 2003-2021 dlastudenta.pl

FB dlaMaturzysty.pl reklama