Opis
Piosenka francuska przeżywa dziś w Polsce renesans. Jest doskonałą alternatywą dla produkcji anglosaskich, dobiegających ze wszystkich stacji radiowych i telewizyjnych, a jej wartość artystyczna jest o niebo wyższa od tych ostatnich. Program pt. "BULWAR PIOSENKI FRANCUSKIEJ" złożony jest z utworów sławnych postaci piosenki francuskiej, jak Georges Brassens, Jacques Brel, Joe Dassin, Michel Fugain, Maxime Le Forestier, Yves Montand, Georges Moustaki, Renaud, Michel Sardou i Charles Trenet. Celem programu jest przypomnienie najsławniejszych utworów najwybitniejszych wykonawców piosenki francuskiej w wersjach oryginalnych lub w tłumaczeniach na polski.
PIOTR BAKAL urodził się w Warszawie 5 czerwca 1955 r. Znak zodiaku - Bliźnięta... i stąd pewnie wynika wielość jego zainteresowań. Jest poetą i bardem, autorem, kompozytorem i piosenkarzem, a także organizatorem koncertów i festiwali, tłumaczem, dziennikarzem, autorem audycji radiowych.
Jest twórcą zaangażowanych songów i lirycznych ballad. W swoich tekstach mówi o sobie i otaczającym świecie. Miłość, wolność, przemijanie, afirmacja życia, krytyczny dystans do otaczającej rzeczywistości, zachwyt nad Naturą przeciwstawiony wszechobecnej żądzy pieniądza - to uniwersalne treści przekazywane prosto, dobrze rozpoznawalnym, ciepłym, miękkim, ale i męskim głosem. Nie kokietuje prymitywnymi ekscentryzmami, a jednocześnie prezentuje wysoki poziom literacki i muzyczny. Jego utwory są zdecydowanie melodyjne. Piosenki takie, jak "Być może raz", a przede wszystkim "Ballada w e-moll" same chcą się śpiewać. Choć przeważają klimaty refleksyjne, liryczne, sporo jest dynamiki rocka (francuskojęzyczny "Terminus"). Pulsują też rytmy i frazy rodem z jazzu.
Piotr Bakal Rozpoczynał działalność artystyczną w 1976 roku. Debiutował jako poeta w miesięczniku "Poezja" (wrzesień 1976). Początkowo był związany z warszawskim klubem "Hybrydy", potem z "Sigmą". Występował z recitalami piosenki autorskiej na niemal wszystkich festiwalach poświęconych piosence literackiej i poezji śpiewanej. W 1978 r. zainicjował w Hybrydach Ogólnopolski Przegląd Piosenki Autorskiej i przez kilka lat nim kierował. W latach 1983-84 redagował magazyn piosenki studenckiej "Ballada". W 1986 r. założył Klub Literacko Muzyczny "Ballada" w 1995 r. przekształcony w stowarzyszenie. Przez trzy lata (1985-1987) był autorem cotygodniowej audycji Programu 3. Polskiego Radia "Śpiewać Poezję". Opublikował kilkadziesiąt artykułów, wywiadów i recenzji (m.in. w pismach "Politechnik", "ITD", "Magazyn Muzyczny - Jazz") oraz zbiorki wierszy i piosenek. Był członkiem jury wielu przeglądów i festiwali piosenkarskich w Polsce i za granicą. Spędził sześć lat we Francji, gdzie kontynuował działalność artystyczną. Brał udział w kilku francuskich festiwalach piosenki (Printemps de Bourges '88, Journées Internationnales Georges Brassens '89 w Sete i innych). Pracował w Radio Solidarność w Paryżu. W Châteauroux wraz z grupą Francuzów założył stowarzyszenie "Les Oiseaux de Passage" w ramach którego organizował koncerty i międzynarodowy festiwal piosenki "Croche Pied" '91 i '92.
W 1993 r. powrócił do Polski. W 1997 r. w firmie Warner Music Poland wydał płytę i kasetę z piosenkami autorskimi zatytułowaną "Obłoki". Współorganizował wraz z Instytutem Francuskim i Ambasadą Francji warszawskie koncerty Enzo Enzo, Maxime'a Le Forestier i Anny Prucnal (1997-1998). Współtworzył programy telewizyjne TVP1 "Spotkanie z Enzo Enzo", "Spotkanie z Maximem Le Forestier", "Spotkanie z Patricią Kaas" i TVP2 "Spotkanie z Georges'em Moustakim". Współpracował z Polskim Radiem Bis (cykl audycji "Bulwar Piosenki Francuskiej" 1995-97). Był inicjatorem i dyrektorem festiwalu "Augustowskie Noce Z Balladą" (1996-97) oraz "Balladowe Nocki Nad Neckiem" (1999-2001).
Jest autorem koncepcji i dyrektorem reaktywowanego w 1997 r. Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Autorskiej - OPPA (od 2006 roku o nazwie Międzynarodowy Festiwal Bardów), w którego ramach zorganizował recitale Paolo Contego (1997), Georges'a Moustakiego (1998) i Lluisa Llacha (1999). W 2000 r. był członkiem komisji artystycznej, scenarzystą i reżyserem koncertu "Debiuty" 37. Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Od czerwca 2000 był członkiem Zarządu, od czerwca 2004 wiceprezesem, a od maja 2008 do września 2009 sekretarzem generalnym Związku Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR. W 2004 i 2005 r. był dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Piosenki "MALWY", w lipcu 2005 r. jurorem i gościem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki "Słowiański Bazar w Witebsku". Jest członkiem Międzynarodowej Federacji Organizatorów Festiwali "FIDOF".
Kontynuuje działalność artystyczną jako autor, kompozytor i pieśniarz wykonując recitale autorskie i koncerty piosenki francuskiej. W 2002 nagrał swoją drugą płytę („Rozmnażanie zer”, wyd. - SLM „Ballada” i Polskie Radio), która ukazała się w styczniu 2003 r. Współpracował z Polskim Radiem przy wydaniu (2002) czterech płyt z okazji jubileuszu 45-lecia klubu „Hybrydy”. W grudniu 2007 opublikował (współredakcja ze Sławomirem Rogowskim) monograficzną książkę o historii klubu "Hybrydy" pt."Hybrydy 50 lat! Zawsze piękni, zawsze dwudziestoletni. Wspomnienia." W 2008 wystąpił w Operze Leśnej w Sopocie w międzynarodowym koncercie „Sopot Bards Meeting”, a w 2009 na festiwalu „Ballads of Europe” w Niepołomicach. W listopadzie 2009 wydał książkę z płytą pt. "Pamiętam tamte mewy...- Tomek Opoka" poświęconą życiu i twórczości Tomasza Opoki. Przygotowuje swoją trzecią płytę autorską, tomik wierszy i śpiewnik.
Szczegóły na http://www.old-timers.pl
Źródło: Materiały promocyjne organizatora.