Opis
NIEMIECKIE NIUANSE- DEUTSCHE DETAILS
PRZEGLĄD TYGODNIA KINA NIEMIECKIEGO
INSTYTUTU STOSUNKOW ZAGRANICZNYCH (ifa)
NIEMIECKIE NIUANSE- DEUTSCHE DETAILS
Tak
brzmi motto Tygodnia Kina Niemieckiego, który w tym roku organizowany
jest już po raz szósty w Polsce. Siedem miast w Polsce (Wrocław, Opole,
Katowice, Racibórz, Gdańsk, Piła, Olsztyn) odwiedzi młode kino
niemieckie .
Prof. Dr. Gesine Schwan, koordynator rządu
niemieckiego ds. współpracy przygranicznej i społecznej z
Rzeczpospolitą Polską, objeła projekt patronatem honorowym.
IDEA
Tydzień
Kina Niemieckiego ma na celu pokazanie aktualnego obrazu Niemiec oraz
zainteresowanie polskiego widza zachodnim sąsiadem. Pokazywane będą
zarówno długometrażowe filmy młodych niemieckich reżyserów, jak i
krótkometrażowe filmy studentów i absolwentów niemieckich szkół
filmowych.
PROGRAM
Tematem przewodnim Tygodnia Kina
Niemieckiego w roku 2007 będą „zmiany, nowe plany życiowe”. W tym
kontekście będzie pokazanych pięć długo- i krótkometrażowych filmów.
Przy wyborze filmów został położony duży nacisk, by zaprezentować
zarówno codzienne perspektywy jak i problemy społeczne, o których nie
mówi się zbyt chętnie. Są to właśnie tematy, które wspierają
zrozumienie pomiędzy polskimi i niemieckimi młodymi ludźmi.
Przedstawione obrazy Niemiec są przy tym tak różnorodne, jak gatunki
filmów wybranych do przeglądu.
PUBLICZNOŚĆ
Aby
umożliwić odbiór filmów jak największemu gronu publiczności, wszystkie
filmy będą pokazywane z napisami lub dialogi będą czytane przez
polskiego lektora, dzięki czemu również miłośnicy kina, którzy nie
znają języka niemieckiego, będą mogli obejrzeć prezentowane filmy.
PROGRAM TOWARZYSZĄCY
Aby
uatrakcyjnić Państwu Przegląd Tygodnia Kina Niemieckiego zaplanowany
został szereg imprez towarzyszących, poczynając od dyskusji, koncertów,
rozmów z reżyserami filmów a kończąc na konkursach filmowych.
ORGANIZATORZY
Za
planowanie oraz organizację imprezy w poszczególnych miastach
odpowiedzialni są asystenci ds. kultury Instytutu Stosunków
Zagranicznych (ifa). Współpracują oni przy tym z lokalnymi kinami,
domami kultury, uniwersytetami oraz mediami, a także z Towarzystwami
Mniejszości Niemieckiej.
Filmy Mlode Kino Niemieckie - opisy
Pingpong
Reżyseria: Matthias Luthardt
Obsada: Marion Mitterhammer, Sebastian Urzendowsky, Clemens Berg, Falk Rockstroh
Długo:
Po samobójstwie ojca 16-letni Paul ucieka do krewnych. Jego
niezapowiedziana wizyta jest bardzo nie na rękę. Ale Paul oferuje, że
naprawi zaniedbany basen i do tego momentu może mieszkać razem z nimi
pod jednym dachem. Ale Paul jest intruzem, który burzy delikatną
równowagę tej małej na zewnątrz idealnej rodziny – ojciec, matka, syn i
pies. Jego ciotka Anna, początkowo raczej chłodna i zdystansowana,
zaczyna akceptować i rozumieć Paula. Również Paul coraz silniej szuka
bliskiego kontaktu z nią, jednak gdy ich relacja wymyka się spod
kontroli, Paul połenia czyn rozpaczy. Atmosferą filmu jest zagmatwana
kameralna gra, której podświadome napięcie przykuwa od samego początku.
Krótko:
16 -letni Paul nagle pojawia się w czasie wakacji u swych krewnych.
Jego niespodziewana obecność burzy delikatną równowagę na zewnątrz
idealnej rodziny, złożonej z ojca, matki, syna i psa. Paul czuje
szczególną więź z ciotką Anną. Jednak gdy zauważa, że ciotka używa go
tylko jako piłeczki, popełnia czyn rozpaczy. Pod względem atmosfery
jest to zagmatwana kameralna gra, której podświadome napięcie przykuwa
od samego początku.
Solino
Reżyseria: Fatih Akin
Obsada: Antonella Attili, Moritz Bleibtreu, Barnaby Metschurat
Długo:
Młoda rodzina Amato postanawia w 1964 wywędrować z rodzinnej wsi w
południowych Włoszech do Duisburga. Tam otwiera pierwszą pizzerię w
Zagłębiu Ruhry, której mama Rosa nadaje nazwę ich rodzinnej wioski
Solino. Dziesięć lat później, w 1974, restauracja odnosi sukcesy, lecz
rodzina coraz bardziej sie rozpada. W końcu matka i młodszy syn Gigi
wracają do Włoch. Mija kolejnych dziesięć lat: Rosa i Gigi są
szczęśliwi w starej ojczyźnie. Również Giancarlo wraca, ale ani we
Włoszech ani w Niemczech nie czuje, że to jego dom. Tylko ojciec
pozostaje w Duisburgu i zajmuje sie pizzerią, jednak coraz mniej
efektywnie. Film opowiada o zmierzchu zagłębia węglowego, spotkaniu
kultur, ale przede wszystkim o tragedii rodziny Amato, która
reprezentuje wiele emigranckich rodzin w Niemczech.
Krótko:
Przez ponad dwa dziesięciolecia film „Solino” opowiada historię
południowowłoskiej rodziny emigranckiej Amato, która przybywa do
Zagłębia Ruhry. Początkowo zajmuje się powodzeniem pizzerii, jednak
powoli nastepuje rozłam rodziny. Matka i najmłodszy syn wracają do
Włoch, ojciec zostaje sam w Niemczech. To wielopłaszczyznowy, po części
romantyczny, po części tragikomiczny film o rodzinie Amato, która
reprezentuje wiele rodzin emigranckich w Niemczech.
Alles auf Zucker (Sila zlego na jednego)
Reżyseria: Dani Levy
Obsada: Henry Hübchen, Hannelore Elsner, Udo Samuel
Długo:
Jakob Zuckermann, pseudonim Jackie Zucker, traci powoli grunt pod
nogami. Do drzwi byłego wschodnio-niemieckiego reportera sportowego
puka komornik, jego żona Marlene grozi rozwodem. Jedyną nadzieją dla
tego ryzykant jest Europejski Turniej Pool-Bilarda. Zwycięzca otrzymuje
10 000 euro. Jednak przed samym turniejem umiera matka Jaeckiego. W
swym testamencie domaga sie nie tylko żałoby zgodnie z surowymi
żydowskimi przepisami, lecz także pojednania Jaeckiego z jego
ortodoksyjnym bratem Samuelem z Niemiec Zachodnich. Dwa światy zderzają
się ze sobą, gdy Samuel pojawia się ze swą familiją w rodzinie
Jaeckiego we Wschodnich Niemczech, która nie chce mieć więcej nic
wspólnego ze swymi żydowskimi korzeniami. Czarna komedia o byciu Żydami
w dzisiejszych Niemczech.
Krótko: Jaeckie Zucker traci grunt pod
nogami. Komornik grozi mu więzieniem, a żona rozwodem. Ostatnią
nadzieją dla bilardzisty jest Europejski Turniej Pool-Bilarda , w
którym główna nagroda wynosi 10 000 euro. Jednak tuż przed turniejem
umiera matka Jaeckiego. W swym testamencie domaga sie nie tylko żałoby
zgodnie z surowymi żydowskimi przepisami, lecz także pojednania
Jaeckiego z jego bratem Samuelem, ortodoksyjnym Żydem z Niemiec
Zachodnich. Dwa światy zderzają się ze soba, gdy Samuel pojawia się z
włąsną familią w rodziny Jaeckiego we Wschodnich Niemczech. Czarna
komedia o byciu Żydami w dzisiejszych Niemczech.
Die Spielwütigen
Reżyseria: Andres Veiel
Długo:
Czwórka młodych aktorów Stephanie, Karina, Contanze i Prodomos
zacięcie podąża drogą wymarzonej kariery. Kamera ponad siedem lat
śledzi ich kariery, począwszy od zdania egzaminu wstępnego do
renomowanej Berlińskiej Szkoły Aktorskiej „Ernsta Buscha” do momentu
przyjęcia pierwszych angaży. Początek filmu pokazuje czwórkę adeptów w
ich rodzinach, poznajemy różne kulisy i motywy wyboru zawodu.
Trzymająca w napięciu długa dokumentacja jest jednocześnie pochwałą gry
aktorskiej.
Krótko: Uwielbiająca grę aktorską czwórka młodych
aktorów zacięcie podąża drogą wymarzonego zawodu. Kamera ponad siedem
lat śledzi ich karierę, począwszy od zdania egzaminu wstępnego do
renomowanej Berlińskiej Szkoły Aktorskiej „Ernsta Buscha” do momentu
przyjęcia pierwszych angaży. Trzymająca w napięciu długa dokumentacja
jest jednocześnie pochwałą gry aktorskiej.
Die innere Sicherheit
Regie: Christian Petzold
Darsteller: Julia Hummer, Richy Müller, Barbara Auer
Długo:
15-letnia Jeanne nie wiedzie normalnego życia nastolatki, nigdy nie
chodziła do szkoły. Powód: jej rodzice Clara i Hans są byłymi
terrorystami i od lat ukrywają się w podziemiu. Rodzina wciąż musi się
przeprowadzać, bo długotrwałe przyjaźnie są zbyt niebezpieczne. Na
plaży w Portugalii Jeanne poznaje serfera Heinricha i zakochuje się w
nim. Tymczasem jej rodzice planują napad na bank, by sfinansować dalszą
ucieczkę do Brazylii. Jednak nie spodziewają się, że policja drepcze im
już po piętach. Zwątpienie i izolacja tych trzech osób wspaniale
komponuja sie z wrażliwymi i nieprawdopodobnymi zdjęciami.
Krótko:
15-letnia Jeanne nie wiedzie normalnego życia nastolatki, nigdy nie
chodziła do szkoły i nigdy nie zawierała przyjaźni. Powód: jej rodzice
to byli terroryści i od lat ukrywają się w podziemiu. Jednak Jeanne w
końcu sie zakochuje.Tymczasem jej rodzice planują napad na bank, by
sfinansować dalszą ucieczkę do Brazylii. Jednak nie spodziewają się, że
policja drepcze im już po piętach. Zwątpienie i izolacja tych trzech
osób wspaniale komponuje się z wrażliwymi i nieprawdopodobnymi
zdjęciami.
Sommer vorm Balkon
Reżyseria: Andreas Dresen
Obsada: Nadja Uhl, Inka Friedrich
Długo:Gorące
lato w Berlinie. Nike i Katrin mieszkają razem w zaniedbanych koszarch
czynszowych i są najlepszymi koleżankami. Przybyła z południa Niemiec
kreatorka reklam Katrin jest rozwiedzioną, samotną matką, od lat
poszukującą pracy. Nike z Berlina Wschodniego opiekuje się osobami
starszymi i dużo mówi. Podczas bezczynnych letnich wieczorów obie
kobiety godzinami przesiadują na balkonie Nike i opowiadają, pija,
śmieją się i są dla siebie towarzystwem. Dopóki niespodziewanie nie
pojawia się Ronald, kierowca ciężarówki z upodobaniem do piwa w puszce,
porno i ciętych haseł, który wprowadza się do Nike. To zmienia przyjaźń
obu kobiet. Pogodna a miejscami gorzka komedia, która opowiada o
przezwyciężaniu przeciwności życia dzieki solidarności i przyjaźni.
Krótko:
Gorące lato w Berlinie. Młoda opiekunka do starszych osob Nike i
bezrobotna samotna matka Katrin są sąsiadkami i najlepszymi
przyjaciółkami. Obie poszukują mężczyzny swych marzeń, skoro wymarzony
zawód się nie sprawdził. Na balkonie Nike spędzają letnie wieczory,
opowiadają, piją, śmieją się i narzekają. Do momentu, aż w ich życie
wkracza kierowca ciężarówki Ronald. Zabawny melancholijny portret dwóch
życiowo przegranych kobiet.